Portionsbröd med oliver

Här kommer även receptet på brödet från i Lördags:

50 g smör
12-13 dl mjöl (jag tog hälften vitt mjöl och hälften grovt dinkelmjöl)
1 1/2 tsk salt
1 msk strösocker
50 g jäst
2 dl kärnfria oliver
5 dl mjölk eller vatten

Pensling:
mjölk eller ägg
vallmo- eller sesamfrön

Lägg smöret skuret i tunna skivor i en bunke. Tillsätt nästan allt mjöl, salt, socker och jästen delad i mindre bitar. Skiva oliverna. Värm mjölk eller vatten till 37°. Rör ner oliver och mjölk i mjölblandningen. Arbeta degen kraftigt till den känns smidig. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela sedan degen i två delar och forma dem till längder. Skär varje längd i 10 bitar och forma dem till runda bullar. Skär eller klipp ett kryss i toppen på varje bulle. Jäs under bakduk 20-30 min. Pensla med mjölk eller uppvispat ägg och strö över frön. Grädda mitt i ugnen 8-10 min. Låt bröden svalna på galler under bakduk. 

Oliverna kan även bytas ut  mot 3 dl solroskärnor, 2 1/2 dl grovhackade nötter eller 1 msk örtkryddor.


Kommentarer
Postat av: mallan

klart du är=)du var ju huvudpersonen under kvällen;) ja jag såg recepetet måste bara ta mig i kragen och baka nån dag också .eller så kan ju du göra några stycken och komma över med hi hi ;)kram

2009-05-19 @ 21:27:51
URL: http://mj84.blogg.se/
Postat av: mallan

klart du är. du var ju huvudpersonen under kvällen=) såg recepetet nu måste ja bara ta mig i kragen och baka nån dag me eller annars kan ju du göra några st och komma över med ;)hi hi

2009-05-19 @ 21:34:07
URL: http://mj84.blogg.se/
Postat av: Anonym

klart du är. du var ju huvudpersonen under kvällen=) såg recepetet nu måste ja bara ta mig i kragen och baka nån dag me eller annars kan ju du göra några st och komma över med ;)hi hi

2009-05-19 @ 21:38:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0