fiskgryta med saffransyogurt

hittade ett trevligt recept nere på hemköp som jag prövade att göra nu ikväll.. så svårt att komma på goda grejer med fisk tycker jag men denna fiskgryta (för mig blev det dock mer som fisksoppa) är både nyttig o god o väldigrt enkel att göra.

detta behövs:
någon slags fisk för 4 personer (jag tog sej)
4 potatisar
2 morötter
8 dl vatten + 2 buljongtärningar
1 tsk timjan
3 msk vinäger
3 msk tomatpuré
1 fänkål i bitar
1 purjolök
175g räkor

saffransyogurt:
2dl mini creme fraishe
lite saffran
1 vitlöksklyfta
pressad citron

Skala och skär potatis o morötter i bitar, lägg i en gryta med vatten + buljong och koka upp. Krydda med timjan, vinäger o tomatpuré. Koka 10 min. Tillsätt fänkål o koka 10 min till. Tillsätt fisken och purjolöken (skuren i bitar) koka 5 min till. Lägg sist i räkorna och hetta upp utan att koka. Smaka av med salt o peppar. Blanda ingredienserna till yogurten. Servera i djupa tallrikar med en klick saffransyogurt, timjan o grovt bröd!

Suveränt gott! Liknar dock mer en soppa än en gryta. Kan tänka mig att man kan skippa potatisen i grytan och servera kokt potatis eller ris som tillbehör, då blir det mer som en gryta!

Stinker rätt mkt vitlök nu dock..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0